Mallihistoriaa: Saab J.32 Lansen

Esikuvan historia lähteestä 1: Kenneth Munson: Maailman lentokoneet, hävittäjät, rynnäkkö- ja harjoituskoneet, suomentanut Rauno Meriö. Englantilainen alkuteos The Pocket Encylopaedia of World Aircrsft in Colour – Bombers, Patrol and Transport Aircraft, Blandford Press Ltd. 1966. Otava Helsini 1968.

Numero 45. Saab-32 Lansen (Keihäs) ”Kaunis ammattitaitoa osoittava lentokone Lansen on juuri sivuuttamassa ensimmäistä vuosikymmentään sotilaallisessa palveluskäytössä alkuversion päästessä Ruotsin Flygvapnetin rynnäkkölentolaivueisiin 1955 loppupuolella. Sillä on vielä neljä tai viisi vuotta käyttökelpoista elonikää jäljellä ennen kuin AJ37A Viggen sen lopullisesti syrjäyttää 1970-luvun alkupuolella. Svenska Aeroplan AB (SAAB) on rakentanut Lansenista kolme päämuunnosta: nimittäin rynnäkkötehtäviin A32A:n, yö- ja jokasään hävittäjätehtäviin J32B:n sekä päivä- ja yökuvaustiedusteluun sopivan S32C:n… Kuvasivu 61 Lansen (Ruotsi’) SAAB A32A, Ruotsin ilmavoimien Lentolaivue 6 ”punainen A”, aseistuksena kaksi Rb 04 –ohjusta. Kuvan alla tekniset tiedot.

Lisätietoja: 35° nuolikulman kokeiluja varten asennettiin 50% tästä koosta oleva siipi Saab Safiriin, se sai tunnuksen Saab 202 Safir. Kone päätettiin varustaa Svenska Flygmotorin rakentamalla RM5 suihkumoottorilla, joka oli Rolls-Royce Avon RA.3/Mk.109:n lisenssiversio. Tätä artikkelia varten olen tutkinut Ruotsin ilmavoimien museossa Linköpingissä olevaa konetta 32197.

Pienoismallit mittakaavassa 1/72: Tämä perustuu lähteen 2 listaan:

Saab J.32 Lansen                Arne Andersson vakumalli Lähteen 2 järjestysnumero 3871.

Saab J.32 Lansen                Astra vakukomversio         Lähteen 2 järjestysnumero 3872.

Saab J.32 Lansen                O’Neill vakumalli              Lähteen 2 järjestysnumero 3873.

Saab J.32 Lansen                SETCO kovakuminen tunnistusmalli          järjestysnumero 3874.

Saab A.32A/S.32C Lansen Heller                                 Lähteen 2 järjestysnumero 3875.

Tämä oli tilanne kirjan toisen painoksen ilmestyessä vuonna 1988. Sitten mallit:

Todennäköisesti varhaisin on ollut SETCO kovakuminen tunnistusmalli, lähteen 2 järjestysnumero 3874. Sitä ei kuitenkaan ole ollut yleisesti saatavilla joten ruotsalainen ekspertti Arne Andersson teki vakumallin AA-model 004 SAAB A.32 Lansen. Lähteen 2 järjestysnumero 3871. Sitä vain en ole koskaan nähnyt.

Mallarien kannalta tilanne korjaantui 1982, kun Heller teki silloisissa oloissa erinomaisen mallin 343 SAAB J.32 LANSEN. Mallissa oli 52, joidenkin väitteiden mukaan 55 osaa + viisi kirkasta. Yksi niistä oli tiedusteluversion nokan alaosa kameraikkunoineen – loistava ratkaisu! En koskaan ole oikein pitänyt (tämä nyt taitaa olla turhaa toistoa) Hellerin siirtokuvista, mutta tämä arkki oli hyvä:

1: Saab A32 A Lansen Flygvapnet  “punainen F” Karlsborgissa vuonna 1965.

2: Saab A32 A Lansen Flygvapnet  F 17 “punainen A” Ronnebyssä vuonna 1960.

3: Saab S32 C Lansen Flygvapnet F 11“keltainen 06” Nyköpingisä vuonna 1960.

Vuonna 1990 se pakattiin uuteen laatikkoon Heller 80343 SAAB LANSEN A/S 32. Tätä en ole raotellut, mutta joidenkin tietojen mukaan vaihtoehdot olivat pudonneet kahteen:

1: Saab A32 A Lansen Flygvapnet  F 17 “punainen A” Ronnebyssä vuonna 1960.

2: Saab S32 C Lansen Flygvapnet F 11“keltainen 06” Nyköpingisä vuonna 1960.

Vuonna 1996 tuli kokonaan uusi laatikko Heller 80343 Saab Lansen A/S 32 uudella kannelle ja dekaaleilla. Ne olivat:

1: Saab A 32A Lansen Flygvapnet Flygflottilj F 6 “punainen F” Karlsborgissa vuona 1965.

2: Saab S 32C Lansen Flygvapnet Flygflottilj F 11 “keltainen 06” vuona 1960.

Tätä en ole tutkinut, ,mutta tyypillisesti näihin aikoihin Hellerin siirtokuvien laadussa oli tapahtunut huima parannus!

Vuonna 2018 se pakattiin uuteen tyylikkääseen punaharmaaseen laatikkoon mallina Heller 80343 Saab A/S 32 Lansen. Oletan, että arkki oli sama.

2010-luvulla on tehty yksinkertainen pussipakkaus Heller 80343501 SAAB Lansen A/S 32. Taisin nähdä sen Tukholmassa hintaan 155 kruunua.

Mainosten mukaan olemassa on myös Heller Starter Set 56343 SAAB A/S 32 Lansen. Näissä on yleensä liima, suti ja akryylivärejä.

Vuonna 2016 tuli uusin malli Tarangus TA7202 SAAB J32B/E Lansen. Siinä on 71 plus neljä kirkasta osaa. Ollakseen näin tuore juttu, täytyy sanoa, että se on vain lievä parannus 34 vuotta vanhaan Helleriin nähden! Etsiosia ei ole, eikä usein näin nähtyjä lentojarruja saa auki-asentoon. Minä kyllä tyydyn Helleriin! Ainoa todellinen bonus on valmis uppoviivoitus. Tosin, jos Helleriä muuntaa käyttäen Maestro Models’in setejä, tule se ainakin yhtä kalliiksi!

Mallin ensiesittely oli FineScale Modeler –lehdessä Volume 34 Issue 9 marraskuulla 2016.

Lisätarpeita:

Hellerin mallissa on ollut yksi erikoinen puute, joka näkyy jopa kansikuvassa: konetta koko sen käyttöiän vaivanneen lisäsäiliön puuttuminen. Sen teki 1980-luvulla Astra Scale Models 72004 Saab A32 Lansen Accessories conversion kit vakusetissä.

Sama oli hartsista tehty SAAB 32 Lansen Belly Tank (for Heller) – (Maestro Models Detail set MMK7227).

Jos koneen tekee kentälle, on paikallaan PRE-PAINTED Maestro Models Detail set MMP7216 SAAB 32 Lansen boarding ladder.

Tyylikkäästi messingistä on sorvattu Maestro Models Detail set MMK7270 2 x pitot tube for SAAB 32 Lansen.

Nokkaan tulee aivan erilainen Maestro Models Detail set MMK7269 Gamma pitot tube for SAAB 32 Lansen.

Hartsia ja messinkiä on Maestro Models Detail set MMK7234 BOZ 3 chaff dispenser for Lansen & Learjet.

Hartsinen pötkylä on Maestro Models Detail set MMK7220 Jamming pod Petrus/Adrian for J32E Lansen.

Siirtokuvia:

Tunnan-jutussa esiin tulleet “Hirvenmetsästäjät” ovat tehneet arkit Moose Republic Decals 72001 Saab A32A & S 32 C Lansen ja Moose Republic Decals 72002 J 32B & J 32E Lansen.

Hurja irvistys on arkilla Maestro Models MMD7206 SAAB A32A Lansen Sharkmouth decals for Heller.

Ainakin vanhemmalle Hellerille kannattaisi hankkia arkki RB Decals 72003 SAAB 32 Lansen stencils and insignias Add on to RB Decal sheet #72001/2.

Lähteitä:

1: Kenneth Munson: Maailman lentokoneet, hävittäjät, rynnäkkö- ja harjoituskoneet, suomantanut Rauno Meriö. Englantilainen alkuteos The Pocket Encylopaedia of World Aircrsft in Colour – Bombers, Patrol and Transport Aircraft, Blandford Press Ltd. 1966. Otava Helsini 1968.

2: Claude Boileau, Huynh-Dinh Khuong ja Thomas A. Young: Encyclopaedia of Military Models 1/72, Aircraft,

Missiles, Science-fiction, Vehicles, Artillery, Figures and Warshipe, Airlfe Publishing Ltd. ISBN 1 85310 034 X.

3: Björn Karlström: Flygpansriritningar 4; Svenska Flygvapnets Spaningsflygplan

1926-86; Ritningar I skala 1:50 1:72 samt bilder och data; All tom Hobby 1988, ISBN 91-85496-27-8.

Ruotsissa on lisäksi ilmestynyt pari teosta joita en omista:

4: Sven Stridsberg; Lansen, Allt om Hobbyn 1992 julkaisema 256 –sivuinen opus. ISBN 91-85496-62-6.

5: Jan Jorgensenin, Peter Lianderin ja Lars Erik Lundinin Saab 32 Lansen The ultimate portfolio, Nordic Aorpower –sarjassa numero 7, Nordic Airpower 2016, ISBN 978-87-993688-6-0.

Fi 479. Kari Virkkala

Artikkelit

Kokoukset

2.11.2020 IPMS-kokous, Tampere

Monitoimitalo 13, kerhohuone Vintti, aika 18:00 - 20:00.

7.12.2020 IPMS-kokous, Tampere

Monitoimitalo 13, kerhohuone Vintti, aika 18:00 - 20:00.

27.10.2020 IPMS-kokous, Helsinki

Jäsenet voivat halutessaan vapaamuotoisesti kokoontua Malmilla Bierhausissa, kuten kesäkokouksissa. Ei virallista kokousohjelmaa.

 

10.11.2020 IPMS-kokous, Helsinki

Jäsenet voivat halutessaan vapaamuotoisesti kokoontua Malmilla Bierhausissa, kuten kesäkokouksissa. Ei virallista kokousohjelmaa.

 

24.11.2020 IPMS-kokous, Helsinki

Jäsenet voivat halutessaan vapaamuotoisesti kokoontua Malmilla Bierhausissa, kuten kesäkokouksissa. Ei virallista kokousohjelmaa.

 

8.12.2020 IPMS-kokous, Helsinki

Jäsenet voivat halutessaan vapaamuotoisesti kokoontua Malmilla Bierhausissa, kuten kesäkokouksissa. Ei virallista kokousohjelmaa.

 

Ajankohtaista & Tapahtumat

Syksy 2020 1

 

Syksy 2020 ja valitseva tilanne

Syksy saapuu hiljalleen ja olisi mukava sanoa, että kaikki toiminnot jälleen käynnistyvät kesän jälkeen. Valitettavasti näin ei ole, vaan erilaiset rajoitukset ja suositukset ovat meidän kaikkien turvana.

Tampereella on tätä kirjoitettaessani varattu kokoustila tavalliseen tapaan, mutta Helsingissä joudutaan välttämään kokoontumisia, pienempiäkin. Suositus kun tällä hetkellä täällä etelässä on pyrkiä välttelemään kaikenlaisia kokoontumisia.

IPMS Finlandin hallitus pohtii parhaillaan vaihtoehtoisia tapoja toteuttaa syksyn Helsingin kokouksia. Tavoitteena olisi järjestää etäkokouksia esim. Teams-sovelluksen kautta. Asia on selvityksessä.

Helsingissä jäsenet voivat halutessaan vapaamuotoisesti kokoontua Malmilla Bierhausissa, kuten kesäkokouksissa.

Mallarin numero 3/2020 on tuloillaan ja siihen on tulossa jälleen mahtavaa sisältöä! Viestitetään tästä lisää, kun sisällysluettelo on tiedossa.

Nettisivuilla ja some-kanavissamme tiedotetaan asioista heti kun tiedotettavaa on.

 

Ei anneta valitsevan tilanteen lannistaa mukavaa harrastusta, vaan jatketaan mallailua positiivisin mielin!

 

IPMS Finland ry:n hallitus 26.8.2020

Ota yhteyttä

Voit lähettää lomakkeella kysymyksiä pienoismallailusta, ehdottaa tapahtumaa tai antaa vinkin pienoismallailluun liittyvästä uutisesta.

Lomake

Täytä nimi.
Tarkista sähköpostiosoite.
Tarkista
Tarkista