Beechcraft 17 Staggerwing

Esikuvan historiaa lähteestä 1: Eino Ritaranta: OH-harvinaisuuksia: Suomen Siivet ilmailuhistoriallinen lehti 1 – 1969, OH-BCI: Tanskasta lahjoitettiin helmikuussa 1940 Beechcraft C 17L-kone, joka kantoi eteläafrikkalaisia tunnuksia ZS-BBC. Ruotsissa kone varustettiin väliaikaisella tunnuksella OH-BCI, mutta Suomeen saavuttuaan siitä tuli Ilmavoimien BC-1. Sotien jälkeen OH-PKA.

Wikipedia keroo asiasta näin: Suomen ilmavoimissa oli käytössä kaksi Beechcraft 17 -konetta, toinen mallia B17L vuosina 1940–1945 tunnukseltaan BC-1 ja toinen mallia D17S vuosina 1951–1958 tunnukseltaan BC-2.

BC-1:n oli alun perin omistanut Etelä-Afrikassa asunut tanskalainen kapteeni Otto Thaning vuonna 1935. Tunnukseltaan ZS-BBC ollut kone tuhoutui Luandassa vuonna 1936, mutta sen moottori lähetettiin tehtaalle, jossa se asennettiin uuteen runkoon, joka sai saman tunnuksen. Tanskaan lennettyään Bröderne Dahls A/S luovutti koneen Suomen edustajalle Malmössä 19. helmikuuta 1940. Siirtolennolla koneen tunnus oli OH-BCI. Kone oli Ilmavoimien esikunnan yhteyskäytössä, kunnes se vaurioitui laskussa 27. tammikuuta 1945. Veljekset Karhumäki peruskorjasi koneen ja se sai siviilitunnuksen OH-PKA. Kone tuhoutui laskussa Kuorevedelle 3. joulukuuta 1947. Koneen lempinimenä oli Kalle-Kustaa.

BC-2 oli vuonna 1944 Yhdysvaltojen ilmavoimille valmistettu D17S, sotilasversioltaan UC-43 Traveler. Veljekset Karhumäki osti koneen Norjasta vuonna 1949, ja seuraavana vuonna se sai tunnuksen OH-VKN. Ilmavoimat lensi koneella 700 tuntia vuoteen 1958 asti ja myi sen 25. huhtikuuta 1960. Koneen lempinimenä oli Piiska.

Pienoismallit mittakaavassa 1/72: Lähteen 2 lyhyt lista on seuraava:

Beech 17 Staggerwing       Private Venture hartsimalli Lähteen 2 järjestysnumero 340.

Beech D17 Staggerwing    Rareplanes vakumalli        Lähteen 2 järjestysnumero 341.

Beech D17 Staggerwing    Rareplanes vakumalli        Lähteen 2 järjestysnumero 342.

Tämä oli tilanne kirjan toisen painoksen ilmestyessä vuonna 1988. Sitten mallit:

Tietävästi ensimmäisenä ilmestyi vuonna1970 RarePlane Beech 17 Staggerwing, näin Airfix Magazinen jutun mukaan. Lähteen 2 järjestysnumero 341.

Vuonna 1987 tehtiin uusi pakkaus RarePlane RP02008 Beechcraft 17. Lähteen 2 järjestysnumero 342.

Seuraava malli oli 1980-luvun lopulla Meikraft Models 1804 Beechcraft D-17S (YC-43 / UC-43 / GB-1 and Traveller I) Staggerwing.

Sitten ilmestyi Merlin Models 28 Beechcraft 17 Staggerwing. Mallissa oli sekä valkometallia, että siirtokuvat.

Yllä olevat mallit ovat olleet erittäin vaikeita hankkia, mutta 1999 ilmestyi Sword SW 72010 Beechcraft D-17S Staggerwing. Pieni juttu koskien mallin nimeä: laatikossa lukee Beechcraft D-17S Staggerwing, mutta siirtokuvat ovat sotilaskoneille UC-43 ja GB-1. Mallin 56 harmaata osaa ovat yhdellä rangalla. Kirkkaita on neljä.

Laatikon takakannessa oli maalausohjeet kahdelle koneelle:

1: Beechcraft UC-43 Traveler I FZ430 Royal Air Force Communication Malaya Flight Detah vuonna 1945.

2: Beechcraft UC-43B Traveler 42-68340 US Army Air Forces 67 RG vuonna 1943.

Vuosituhannen vaihteen jälkeen tuli kellukeversio Sword SW 72017 Beechcraft SD-17S Staggerwing. Siinä on uusina osina kellukkeet osat 44,45,46,47,48,49,50,51 & 52. Valitettavasti ne ovat sen verran pielessä, että suosittelen hankkimaan kunnon piirrokset jos tämän version aikoo rakentaa. Onneksi myös pyörät ovat mukana!

Vuonna 2010 ilmestyi AZ model AZ7291 Beech JB-1/UC-43 Staggerwing.

Laatikon takakannessa oli maalausohjeet kahdelle koneelle:

1: Beechcraft JB-1 US Navy  334 Terminal Islandilla.

2: Beechcraft UC-43 US Army Air Forces.

Samana vuonna pakattiin AZ model AZ7292 Beech Traveller Mk.I

Lisätarpeita:

Aeroclub potkuri P007;  8'6" Hamilton-Standard controllable pitch unit.

Lähteitä:

(koska olen näin vanha [ -56 syntynyt], ovat lähteetkin samaa luokka!

1: Eino Ritaranta: OH-harvinaisuuksia: Suomen Siivet ilmailuhistoriallinen lehti 1 - 1969

2: Claude Boileau, Huynh-Dinh Khuong ja Thomas A. Young: Encyclopaedia of Military Models 1/72, Aircraft,

Missiles, Science-fiction, Vehicles, Artillery, Figures and Warshipe, Airlfe Publishing Ltd. ISBN 1 85310 034 X.

3: John M. Andrade: U.S. Military Aircraft Designations and Serials since 1909, Midland Coumties Publications 1979, ISBN 0 904597 22 9.

4: Robert T. Smith: Staggerwing, Maney Press

5: Peter Berry: Beechcraf Staggerwing, TAB Books 1990, ISBN 0-8306-8410-7.

Fi 479.

Artikkelit

Kokoukset

9.6.2020 IPMS-kokous, Helsinki

Kesäkokous

Bierhaus Köln, Torikatu 3 00700 Helsinki, Malmin keskusta
kello 18:00-

23.6.2020 IPMS-kokous, Helsinki

Kesäkokous

Bierhaus Köln, Torikatu 3 00700 Helsinki, Malmin keskusta
kello 18:00-

7.7.2020 IPMS-kokous, Helsinki

Kesäkokous

Bierhaus Köln, Torikatu 3 00700 Helsinki, Malmin keskusta
kello 18:00-

21.7.2020 IPMS-kokous, Helsinki

Kesäkokous

Bierhaus Köln, Torikatu 3 00700 Helsinki, Malmin keskusta
kello 18:00-

4.8.2020 IPMS-kokous, Helsinki

Kesäkokous

Bierhaus Köln, Torikatu 3 00700 Helsinki, Malmin keskusta
kello 18:00-

18.8.2020 IPMS-kokous, Helsinki

Kesäkokous

Bierhaus Köln, Torikatu 3 00700 Helsinki, Malmin keskusta
kello 18:00-

Ajankohtaista & Tapahtumat

Hyvää uutta vuotta 2020!

Muutama tiedotusasia näin heti vuoden alkuun:

1. Muistathan maksaa jäsenmaksun vuodelle 2020, jotta mm. saat Mallari-lehden jatkossakin keskeytyksettä postilaatikkoosi. Jäsenmaksu vuodelle 2020 on 30 euroa (yli 18v. täyttäneet) ja 10 euroa alle 18-vuotiailta. Tilitiedot löydät täältä: https://ipms.fi/yhdistys/yhteystiedot.html
Laitathan maksun yhteydessä viesti-kenttään nimesi ja tiedon, että maksat vuoden 2020 jäsenmaksun. Näin saamme käsiteltyä maksusi nopeimmin.

2. Jos osoitteesi on muuttunut, ilmoita uusi osoitteesi meille mahdollisimman pian, jotta Mallari-lehti löytää tiensä sinulle jatkossakin. Osoitteenmuutos hoituu helpoiten täyttämällä https://ipms.fi/ sivun alalaidassa oleva yhteystietolomake.

3. Helsingin kokouspaikka on muuttunut! Tiistaina 7.1.2020 alkaen kokoustamme uudessa paikassa osoitteessa:

Asukastalo Malmin toimintakeskus
Kirkonkyläntie 2, 00700 Helsinki

Sisäänkäynti tapahtuu talon kaarevassa osassa olevasta ovesta (toinen ovi vasemmalta), joka on Kirkonkyläntien puolella, ei siis tuosta kartan osoittamasta mustasta pisteestä!

Karttalinkki:
https://palvelukartta.hel.fi/unit/1563

Kaikki vuoden 2020 Helsingin kokoukset pidetään tässä paikassa.

Kokouspaikka on olohuoneen tyyppinen tila, jossa on sohvien ja nojatuolien lisäksi suuri pöytä tuoleineen.

Joidenkin kokousiltojen yhteydessä tullaan pitämään malliklinikkaa, jossa on jokin teema mallinrakennukseen liittyen. Näistä ilmoitetaan erikseen. Seuraathan ipms.fi -nettisivuja!



Nähdään kokouksissa ja tapahtumissa!

Laura Lahtivirta
puheenjohtaja

Kesäkokoukset 2020 350x350

 

Kesäkokoukset 2020, Helsinki

 

Kesä lähestyy kovaa vauhtia! Harmiksi kevään kaikki kokoukset peruuntuvat vallitsevien olosuhteiden pakosta. Varsinaiset IPMS-kokoukset jatkuvat syksyllä Asukastalo Malmin toimintakeskuksella, olettaen että vallitseva tilanne sallii tämän.

 

Kesän epäviralliset kokoontumiset ovat olosuhteet huomioon ottaen mahdollisia Bierhaus Kölnissä, Torikatu 3, 00700 Helsinki, Malmin keskusta. Jokainen harkitsee itse mahdollisen osallistumisensa kesäkokouksiin. Tämänhetkisen tiedon mukaan ravintolat aukeaisivat 1.6.

Mallari 2/2020 ilmestyy pian!

 

Vuoden toinen Mallari-lehti jälleen luvassa, tällä kertaa suuremman sivumäärän kera! Lehti pitäisi löytyä postilaatikoista vielä ennen juhannusta. Mukavaa mallailukesää kaikille!

 

Mallari 219 Kansi 1

Mallari 219 sisällys luettelo

Ota yhteyttä

Voit lähettää lomakkeella kysymyksiä pienoismallailusta, ehdottaa tapahtumaa tai antaa vinkin pienoismallailluun liittyvästä uutisesta.

Lomake

Täytä nimi.
Tarkista sähköpostiosoite.
Tarkista
Kirjoita kuvassa olevat merkit Uusi kuva Tarkista